Debiteurenkaart


Menupad: Relaties  > Relaties beheren > Tabblad debiteuren

Onderstaand scherm wordt getoond.

De opbouw van het scherm is als volgt:

    1. In de menubalk bovenin het scherm staan de extra opties. Hier wordt het scherm getoond in de wijzigen modus. In de weergave modus zijn er minder opties.
        1. Nieuw document
          Hiermee kan een nieuw document gemaakt worden. Bijvoorbeeld om een correctie te maken.
        2. Aanmaanbrief
          Hiermee kan een individuele aanmaanbrief gemaakt worden. Hiervoor moet het aanmaanniveau bij een open post op het juiste aanmaanniveau gezet worden. Zie: Het testen van de aanmaanbrieven bij een debiteur.
        3. Kaart afdrukken
          Hiermee kan een overzicht gemaakt worden van alle posten.
        4. Documentenbeheer
          Hiermee is het mogelijk om digitaal documenten vast te leggen. Bijvoorbeeld een mail over de betaalachterstand of een brief die is ontvangen.

 

  1. Bij relatie wordt een deel van de relatiekaart herhaald.Er zijn hier twee extra opties.
    1. Aantekeningen maken om de betaalafspraken met het lid vast te leggen. 
    2. Facturatie instructies meegeven. Bijvoorbeeld als geconstateerd is dat een factuur niet juist is en deze gecorrigeerd moet worden.
  2. Bij de open posten staat alle facturen die nog niet (geheel) zijn betaald of nog niet zijn vereffend met de betaling. Deze posten worden meegenomen bij de aanmaningen als ze zijn vervallen. Door op het factuur nummer te klikken (in dit voorbeeld 40000031) wordt de factuur getoond. Zie: Debiteurenfactuur bekijken en/of herafdrukken
    Door op het documentnummer te klikken (in dit voorbeeld 30000047) wordt het document getoond.
    Zie verder bij debiteurenbeheer voor alle mogelijkheden. Zie: Debiteurenbeheer Voor vereffenen Zie: Vereffenen van postenVoor het bepalen of een post meegaat met de incasso zijn twee velden van belang.
    1. De vervaldatum. Deze datum bepaalt of een factuur meegaat met de automatische incasso. Ligt de datum in de toekomst, dus voorbij de datum die bij het aanmaken van de incasso staat aangegeven of wordt ingegeven, dan wordt deze post niet meegenomen.
    2. De verwerkingsdatum. Deze staat in bovenstaand voorbeeld tussen de factuurdatum en het bedrag van de factuur.  Als deze gevuld is, dan gaat een factuur ook niet mee in de incasso. Deze datum wordt gevuld als een factuur reeds eerder is meegegaan in een incasso batch en geweigerd is of de incasso is teruggetrokken. Er zal dan eerst gecontroleerd moeten worden of het IBAN-nummer wel juist is of dat de bankrekening geblokkeerd is voor automatische incasso. Pas als de oorzaak van het niet kunnen incasseren is opgelost, kan de verwerkingsdatum worden weggehaald. Daarna gaat de post weer mee met het aanmaken van de incasso's. Zie: Boekhouding automatische incasso/betalingen.
      Deze datum kan ook handmatig ingevuld worden als men niet wil dat een post meegaat in de incasso. Maak dan ook gelijk een opmerking waarom deze post niet mee mag in de incasso, zodat duidelijk is dat het veld handmatig is gevuld.
  3. Onder de kop Vereffend staan de factuur die betaald of geïncasseerd zijn. Hier hoeft niets meer mee te gebeuren. Deze gegevens staan hier als naslagwerk om te kijken wat er is gebeurd.