Functies
Alle functies binnen de vereniging kunnen via dit scherm worden aangemaakt en beheerd. Dit kunnen zowel functies zijn die binnen de vereniging relevant zijn, alsook functies die met de bond uitgewisseld worden.
Menupad: Relaties > Instellingen > Functies : Selecteren
of menupad: Functies > Instellingen > Functies : Selecteren
Klik op de knop "Weergaven" wanneer je de zoek resultaten alleen wilt bekijken.
Klik op de knop "Wijzigen" wanneer je de zoek resultaten wilt aanpassen/bewerken.
Hierna wordt het volgende scherm getoond:
Niet alle velden zijn zichtbaar in het screenshot, maar deze worden hieronder wel besproken.
In dit scherm zijn de volgende velden beschikbaar:
Veld | Omschrijving |
Vink dit aan om een functie te verwijderen. Let op! Bij elke relatie die de functie heeft OF de functie ooit heeft gehad moet de functie eerst verwijdert worden. (de functie van een relatie kunt u opzoeken bij relaties beheren.) Anders kan de functie niet verwijderd worden. |
|
Functiecode | Unieke code voor de functie |
Functiegroep | Groep waar de functie toe behoord Zie: Functiegroepen |
Functie | Omschrijving van de functie |
Bondfunctiecode |
Functiecode zoals gedefinieerd door de bond. Dit veld bestaat uit twee delen: De code voor de bond en de functiecode zoals bekend bij de bond. Zie: Bondgerelateerde functiecodes |
Functievolgorde | Volgorde van de functie binnen de Functiegroep in diverse lijsten / rapportages |
Blokkeer CMS |
Vink deze optie aan indien het niet gewenst is dat de functie op de website wordt getoond. Let op! Dit is bijvoorbeeld handig als je wilt dat een bepaalde functie niet op de commissie pagina komt. |
Team begeleider |
Door hier een keuze te selecteren geef je aan dat deze functie een een begeleider van een team is. Het aanvinken van deze optie zorgt ervoor dat het systeem functionarissen met deze functie kan inzetten op gerelateerde pagina's. |
Teamlid functie | Vink deze optie aan wanneer de functie een Teamlid functie is. Bijvoorbeeld keeper, bankspeler (basketbal). Het aanvinken van deze optie zorgt ervoor dat het systeem functionarissen met deze functie kan inzetten op gerelateerde pagina's. Bijvoorbeeld op de team pagina. |
Trainer functie | Vink deze optie aan wanneer de functie een Trainer functie is. Om aan te geven dat het om een functie gaat van het type trainer Het aanvinken van deze optie zorgt ervoor dat het systeem functionarissen met deze functie kan inzetten op gerelateerde pagina's. Bijvoorbeeld bij de lessen en de presentie. |
Les begeleider | Vink deze optie aan wanneer de functie een Lesbegeleider functie is voor de evenementen / lessen module. Het aanvinken van deze optie zorgt ervoor dat het systeem functionarissen met deze functie kan inzetten op gerelateerde pagina's. Bijvoorbeeld bij de lessen en de presentie. |
Vrijwilligerspunten | Vul hier, indien van toepassing, het aantal toegewezen punten in die wordt toegekend aan de functionaris/relatie bij deze functie. Dit voorkomt bijvoorbeeld dat een penningmeester ook nog bardiensten hoeft te draaien. |
ArtikelId | Wanneer er extra informatie beschikbaar is in een artikel over de functie, kan hier het artikel id daarvan worden ingevuld. Hiermee kan op de beschikbare pagina's een link naar het artikel worden toegevoegd bij deze functionarissen, denk bijvoorbeeld aan de bestuur en commissie pagina. |
Functie e-mail | Gebruiken alle functionarissen van de functie het zelfde emailadres? Vul deze hier in. Als dit niet is gevuld dan zal het e-mailadres van de bijbehorende functionaris(sen) getoond worden op de commissie pagina. |
Straat | Wil je een adres tonen bij de functie op bijvoorbeeld de commissie pagina? Vul dan deze en onderstaande adres gegevens in. Als dit gevuld wordt met '_contact_' dan wordt het adres van de relatie overgenomen. |
Huisnummer | Huisnummer die bij de functie hoort. |
Postcode | Postcode die bij de functie hoort. |
Plaats | Plaats die bij de functie hoort. |
Telefoonnummer |
Telefoonnummer die bij de functie hoort. Als dit gevuld wordt met '_contact_' dan wordt het telefoonnummer van de relatie overgenomen. |
Informeerfunctie | Stel deze optie in wanneer je wilt dat functionaris(sen) van de hier ingestelde functie geinformeerd worden over nieuw toegevoegde functionarissen. Bijvoorbeeld iemand krijgt de functie erelid, dan kan de feestcommissie een mail krijgen, zodat zij bij een volgend feest het erelid even in het zonnetje kunnen zetten. |
Wat zijn team gerelateerde functies?
Team gerelateerde functies zijn de functies waarbij minimaal 1 van de voglende velden is ingevuld/aangevinkt:
- Team begeleider
- Team lidfunctie
- Trainer functie
Let op! Wanneer je een team functie uitschakeld voor een bestaande functie, dan zal deze functie ook niet meer getoond worden op de website/ledenportaal pagina's (waar van toepassing). De functie zal nog wel in de backoffice ingesteld staan voor het team. Schakel deze weer in om deze weer te laten tonen op de des betreffende pagina's.
Teambegeleider opties
Bij "Teambegeleider" kan aangegeven worden of de functionaris/relatie geïnformeerd moet worden, bijvoorbeeld bij verstuurde emails, of alleen getoond moet worden op de des betreffende pagina's.
De keuze geïnformeerd of alleen tonen heeft alleen invloed op teambegeleiders functies. Wanneer dit wordt ingesteld bij ander functies zal het verder geen effect hebben.
Hier lees je wat de opties exact inhouden:
- Geïnformeerd
Als de keuze voor geïnformeerd is gemaakt, dan betekent dit het volgende. Als je een mail stuurt naar de teambegeleiding, dan krijgen zij ook een mail. Dit geldt bijvoorbeeld voor aanvoerders, managers en coaches. - Alleen tonen
Teambegeleiders die alleen getoond worden, staan wel op de website en in overzichten, maar worden niet actief geïnformeerd. Voorbeeld hiervan kan zijn videoanalyse, verzorgers.
Let op! Alleen de teambegeleiders met de keuze "Geïnformeerd" worden doorgestuurd naar de bond voor het DWF.
Dit betekent dat de aanvoerder naast het vinkje als teamlid functie ook bij teambegeleider de keuze geïnformeerd moet hebben.
Gebruiken van de standaard functie "Relatie inactief"
Er is een speciale standaard functie die ingesteld kan worden voor inactieve leden of relaties, deze functie heet "Relatie inactief".
Deze functie zorgt ervoor dat voor de periode dat iemand geen lid was, er ook geen automatische activiteiten worden toegevoegd.
Let op! Deze functie wordt automatisch toegevoegd wanneer een lid via het inschrijfformulier wordt aangenomen, maar deze persoon al eerder lid was.
Het is ook mogelijk om deze functie zelf toe te voegen. Bijv. om duidelijk te maken dat het om een onderbroken lidmaatschap gaat en er dus geen sprake is van een jubileum.
Let op! Bij een verkeerde toepassing kan het ongewenste gevolgen hebben.
Lees het volgende artikel voor de juiste toepassing van deze functie: Zie: Een oud-lid meldt zich aan. Wat nu?