Proces inrichten ideal op lessen/evenementen/inschrijfformulier
Wil je met iDeal gaan werken, dan moet daarvoor eerst de module worden geactiveerd.
Hier zijn (jaarlijkse) kosten aan verbonden, dus stuur een ticket naar AllUnited dan kan e.e.a. in gang worden gezet.
Indien de organisatie al beschikt over een iDeal-account bij een leverancier zoals Pay.nl, Rabobank of Mollie, dan kunnen evenementen/lessen en inschrijfkosten nieuw lid nu direct via iDeal betaald worden.
Voor het inrichten van Ideal moeten een aantal instellingen gecontroleerd en aangevuld worden. Naarmate de organisatie langer werkt met AllUnited is de kans groter dat bepaalde instellingen nog niet goed staan of niet zijn aangemaakt.
- Grootboekrekening voor ideal tussenrekening
- Documenttype t.b.v.iDeal (controleren)
- iDeal betalingstermijn met 0 dagen
- Factuurtypes lessen/evenementen/inschrijving
- Factuurbron lessen/evenementen
- Maken inschrijfformulier voor inschrijving evenement (alleen nodig indien ook NIET leden zich in kunnen schrijven)
- Boekhouding specificaties t.b.v. iDeal
- iDeal instellen op les-/evenementype welke gebruikt gaat worden voor iDeal
- Evenement (les) aanmaken
- Inschrijfformulier t.b.v. inschrijfgeld
1. Grootboekrekening voor iDeal tussenrekening
Via het menupad: Boekhouding > Instellingen > Grootboekrekeningen
2. Documenttypen (controleren)
Via het menupad: Boekhouding > Instellingen > Documenttypen]
Druk op wijzigen en onderstaand scherm wordt getoond.
Zorg ervoor dat de rood omkaderde documenttypen aanwezig zijn en voeg deze zo nodig toe.
Schakel om naar 'Wijzig-modus') en klik op [Voeg toe] om extra regels aan te maken. Bewaar de aanpassingen.
Via het menupad: [Facturatie] > [Instellingen] > [Betalingstermijnen]
Druk op wijzigen en onderstaand scherm wordt getoond.
Maak indien deze nog niet aanwezig is een aparte betalingstermijn aan voor iDeal en zorg ervoor dat het aantal dagen op 0 staat.
1. Vul verwerkdatum | Met deze instelling krijgt een door de iDeal betaling aangemaakte factuur direct een verwerkdatum mee en kan deze niet evt. nog in een incassobestand worden opgenomen. |
2. Toestaan in Ledenmodule/Website | Met deze instelling kunnen openstaande facturen via de Website en/of Ledenmodule per iDeal voldaan worden. |
Via het menupad: [Facturatie] > [Instellingen] > [Factuurtypen]
Druk op wijzigen en onderstaand scherm wordt getoond.
Maak indien deze nog niet aanwezig zijn de factuurtypen aan voor lessen/evenementen. Dit zijn de factuurtypen CC en CD.
Aan dit factuurtype MOET een afdrukformulier gekoppeld zijn, zodat de betaler ook een factuur ontvangt. Anders kan het proces niet automatisch afgerond worden.
Er kan met een apart afdrukformulier tbv iDeal gewerkt worden maar het kan ook volstaan door bijv. aan het afdrukformulier voor de contributiefacturatie een stukje code/tekst toe te voegen en deze tevens bij het betreffende factuurtype te activeren.
Afdrukformulieren worden beheerd via menupad: Relaties > Alle Instellingen > Afdrukformulieren en klik op "Selecteren"
Het gaat dan om deze code/tekst met : <elseif paymenttermcode;=;'IDL'>Deze factuur is reeds per iDeal voldaan.
Via het menupad: [Facturatie] > [Instellingen] > [Factuurbronnen]
Druk op wijzigen en onderstaand scherm wordt getoond.
Zijn Lessen en Evenementen hier niet aanwezig druk op voeg toe om een nieuwe factuurbron toe te voegen. Selecteer de bron. Druk daarna op controle om de keuzes voor het factuurtype en de betalingstermijn zichtbaar te maken, selecteer juiste opties en bewaar de aanpassing.
6. Inschrijfformulier voor inschrijving les en/of evenement. Deze is ALTIJD NODIG indien NIET leden zich moeten kunnen inschrijven.
Let op het relatietype. Indien de inschrijver geen lid wordt, dan moet er een apart relatietype gekozen worden.
Zie: Algemeen inschrijfformulier
Alléén het bovenste blok van het inschrijfformulier is dan van belang.
Via het menupad: [Boekhouding] > [Instellingen] > [iDeal]
Druk op wijzigen en in het scherm dat wordt getoond, is het bovenste blok ingericht met gegevens van één van de 3 leveranciers waar deze module mee kan werken.
Dit MOET voor iDeal ingevuld zijn/worden.
De gegevens ingevuld bij 1 tm 3 worden door de leverancier aangeleverd.
Is de Rabobank de iDeal leverancier dan moet de 'Webhook' worden gekopieerd in bij de instellingen van de Rabobank worden ingevoerd.
Let op! Rabobank zal af en toe de 'token' en 'key' wijzigen. Vooraf wordt daar mail over verstuurd. De nieuwe gegevens MOETEN dan naar de administratie worden overgenomen anders zal iDeal niet meer werken.
8. iDeal toepassen op les-/evenementtype
Via het menupad: [Evenementen] > [Instellingen] > [Lestypen]
Klik op [Wijzigen] en onderstaand scherm wordt getoond.
Niet de hele breedte van het scherm wordt getoond. Dit zijn de onderdelen die relevant zijn.
De volgende velden zijn relevant:
Eén regel per les/evenement | Aangevinkt zorgt dit ervoor dat iedereen zich maar 1 keer kan inschrijven/aanmelden |
Prijsstructuur | Deze MOET worden aangevinkt en dan moet het eerst bewaard worden om verder te kunnen gaan! |
Facturatie instellingen | Knop [Tonen] wordt hier pas getoond als het aanvinken van veld 'Prijsstructuur' is bewaard. |
[Tonen] |
Let op! Verplicht in te vullen |
[Tonen] Betalingstermijn | Instellen op iDeal. |
[Tonen] Grootboekrekening | Grootboekrekening waarop de opbrengsten van de betaling wordt geboekt. |
[Tonen] BTW | Hier moet een BTW code gekozen worden. Wordt er niet met BTW gewerkt, dan toch 0-BTW selecteren. |
[Tonen] iDeal | Moet worden aangevinkt om het evenement met iDeal te laten betalen. |
Formuliervelden |
Met deze optie kan een formulier toegevoegd worden om extra vragen te stellen. |
Standaard formulier velden |
Door standaard velden toe te voegen, zal ieder evenement die aan dit type wordt gekoppeld deze vragen tonen. |
Inschrijfformulier |
Kunnen ook NIET-leden hiervoor opgeven dan moet een formulier worden geselecteerd. |
Inschrijven via inschrijfformulier |
Wordt dit aangevinkt, dan lopen ALLE inschrijvingen geforceerd via het formulier. Zowel van leden als niet-leden. |
Diverse kopieer opties |
Aangevinkt kan handig zijn als een evenement wordt gekopieerd t.b.v. een volgend te organiseren evenement. |
Afdrukformulier |
Er zijn twee opties.
Indien hierover vragen zijn, maak dan een helpdeskticket aan. |
Informeer functie | Hier kan een functie gekoppeld worden, die moet worden geïnformeerd over de inschrijving. |
Zie: Het maken van een nieuwe les, evenement of cursus
Volg bovenstaande link naar de handleiding van dit onderdeel. Zodra bij aanmaak van het onderdeel bijbehorend les-/evenementtype wordt geselecteerd, zal onderin het scherm het blok 'Prijsstructuur' worden getoond.
10. Inschrijfformulier
Zie: Algemeen inschrijfformulier
Hieronder een voorbeeld van een dergelijk inschrijfformulier.
1 t/m 4 zijn belangrijke instellingen tbv de iDeal verwerking.