Faq help ik kan bepaalde naw-gegevens van een relatie niet aanpassen of wijzigen!
1. De straat- of plaatsnaam kan niet aangepast worden
2. Het lid is in behandeling bij de bond
3. Het lid is gekoppeld als familie aan een ander lid
1. De straat- of plaatsnaam kan niet aangepast worden
Vaak is de oplossing simpel. Knip de postcode uit het veld en verwijder het huisnummer en plaats ze vervolgens terug. Als het goed is, komt vanzelf het goede adres te staan.Gebeurt dit niet of krijg je niet het verwachte effect? Ga naar postcode.nl en controleer hier het adres en pas het aan de hand van dit resultaat aan.Adres is niet te vinden in postcode.nl?
Advies: Het gaat vermoedelijk om een nieuw adres, die nog niet geregistreerd staat. Stuur een ticket in, zodat wij kunnen zorgen dat deze portcode combinatie op een andere manier goed komt te staan.
2. Het lid is in behandeling bij de bond
Ziet u dit bovenaan het scherm?
Ga dan naar Relaties >> Interface bond
Ziet u bij het blokje Berichten versturen/ophalen bij ‘Berichten versturen' een getal staan, zoals hieronder weergegeven? Dan zijn er berichten klaar gezet die niet doorgestuurd zijn naar de bond,
U heeft twee keuzes.
- U gaat ze alsnog verzenden. Dan vinkt u de radio button aan naast Berichten versturen en klikt op START. Let wel, als het ook een bericht was voor het lid dat u wilde aanpassen en u bent een tennisvereniging of een schaatsvereniging, dan zal u er nog steeds niet bij kunnen, want het lid blijft in dit geval in behandeling bij de bond.
- U wilt ze nu niet versturen. Ga dan naar het blok Berichten verwijderen daaronder en klik op START. Deze leden komen weer vrij te staan.
Voor tennis- en schaatsverenigingen: Het lid is vrijgegeven of het lid is nog steeds in behandeling omdat hij/zij reeds verstuurd was richting bond. Kijk dan of u de verwerking vanuit de bond al kan ophalen. Klik dan de radiobutton in het blok Berichten versturen/ophalen naast Berichten ontvangen aan en klik op START. Als er een of meerdere verwerkingsverslagen klaar staan, wordt deze opgehaald. U krijgt hier bovenaan het scherm een melding van. Herhaal deze actie tot u het bericht krijgt dat er geen verwerkingsverslagen meer worden gevonden. Hopelijk is hiermee het lid wel vrijgekomen.
Blijft het lid in behandeling? Ga naar het blok ‘Berichten selecteren’ en filter op Berichtstatus ‘Verzonden’ en klik op WIJZIGEN
Er zijn 3 mogelijkheden:
- U ziet het lid staan en ziet dat het lid nog niet zo lang geleden richting bond gestuurd is. Advies: even geduld hebben en morgen nog een keer proberen. Zit u met een dringende aanpassing? Stuur dan een ticket in, dan kunnen wij op de achtergrond uithelpen.
- U ziet het lid staan, maar het bericht is al heel lang geleden richting bond gegaan. Advies: er is vermoedelijk iets niet goed gegaan met de verwerking. Stuur een ticket in, zodat wij hem/haar vrij kunnen geven. Bij het opnieuw opstarten van de interface zal het lid vermoedelijk weer in behandeling genomen worden.
- U ziet het lid niet in de lijst staan. Advies: Ook dan is er iets niet goed gegaan in de uitwisseling met de interface. Stuur een ticket in, zodat wij hem/haar vrij kunnen geven. Bij het opnieuw opstarten van de interface zal het lid vermoedelijk weer in behandeling genomen worden.
3. Het lid is gekoppeld als familie aan een ander lid
U ziet het volgende in de kaart staan
Er zijn 3 mogelijkheden
- De familiekoppeling is terecht en deze leden wonen op hetzelfde adres en delen hetzelfde vaste telefoonnummer. Advies: Klik op de link van het familiehoofd en pas de gegevens in deze kaart aan. Bij het aanpassen zullen de gegevens automatisch ook in deze kaart aangepast worden.
- De familiekoppeling is terecht gemaakt, maar toch hebben de leden verschillende adresgegevens. Advies: Knip het relatienummer van het familiehoofd uit de kaart en klik op BEWAREN. Pas de gegevens aan, plak het relatienummer van het familiehoofd terug en klik weer op BEWAREN.
- De familiekoppeling is niet terecht. Advies: ontkoppel de leden door ‘Blokkeer familiesamenstellen’ aan te vinken of gewoonweg het relatienummer uit het veld te verwijderen en op BEWAREN te klikken. Hierna kan je de nodige gegevens aanpassen.
4. De NAW-gegevens van uw leden worden ook in Sportlink (of een ander programma) bijgehouden en deze gegevens zijn leidend (vaak het geval bij voetbal en basketbal)
U ziet een scherm als deze:
Er zijn drie mogelijkheden
- Deze relatie had niet uitgewisseld mogen worden en had een ander relatietype moeten hebben. Advies: Stuur een ticket in met het verzoek dit om te zetten. Hier is namelijk een handeling voor nodig die wij zullen moeten doen, aangezien u hier het relatietype niet kunt aanpassen.
- Deze relatie staat goed als relatietype en u heeft de gegevens al aangepast in het externe systeem (vermoedelijk Sportlink). Advies: Haal een export uit Sportlink en synchroniseer de gegevens via een upload (Systeembeheer >> Upload). Dan worden de gegevens (als de correcties in het andere systeem correct zijn ingevoerd en de synchronisatie juist is uitgevoerd) vanzelf aangepast.
- Deze relatie staat goed als relatietype en u heeft de gegeven niet aangepast in externe systeem (vermoedelijk Sportlink). Advies: Pas de gegevens eerst daar aan en volg het advies hierboven.